- Snabbfakta
- Penntroll
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 3-4 v.
- Material
- Furuklossar
- Uppgift
Det handlar om att använda berättelser som inspirationskällor.
Utifrån en saga eller lite allmän fakta om troll (se länkar) tillverkar eleverna ett roligt
penntroll att ha längst upp på sin penna när de arbetar i klassrummet!
Som en tidig uppgift med år 3 kan man här också få in en del grundläggande moment.
Borrning, fiberriktning, brännpenna m.fl. och att träna på att sätta ett eget uttryck på sitt slöjdföremål.
- Förberedelser
Såga upp furulister om 25 mm tjocka och 30 mm breda.
Se till att erbjuda olika material till att sätta sitt uttryck med. Mjukt material till hår,
krokar, öglor, nubb, rundtappar, skinn metalltråd och annat.
Förbered hur du ska prata fiberriktning om det är första gången eleven hör detta.
- Elevuppgift
- Penntroll
Du får lära dig:
- Lite om vad fiberriktning är
- Hur man borrar, slipar och använder brännpennan
- Hur man gör en enkel skiss
Uppgift:
Du ska få tillverka ett penntroll som du sedan kan ha längst upp på din penna
när du arbetar i klassrummet. Du kommer att lära dig borra, såga, slipa, måla och kanske bränna
med brännpenna? Du får också lära dig att själv forma ett uttryck (utseendet) på ditt penntroll.
Börja med att fundera på hur den ska se ut. Du kan välja bland en mängd material
att dekorera ditt penntroll med för att ge den ett roligt intressant utseende.
Använd bilden som inspiration men kopiera inte alla idéerna. Kom på något eget helst!
Undervisningsstöd: Penntroll
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 1 - 3
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Verktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
Lyssna på:
trollsagor:
Trollsaga:
Fakta om troll och väsen:
Börja med att ge dem en list att såga sitt penntroll av. Titta på listerna och prata om fiberriktning och vilket
träslag de har fått. Vad är ändträ? Varför är det svårare att fila där och vad bör man tänka på när man arbetar i ändträ?
Dela ut dokumentet Överväganden och låt eleverna fylla i det.
Det finns en mängd olika moment att gå igenom längst vägen. Ni ser själva vilka.
Borrstorleken bör vara 7,5 mm borr för en normal blyertspenna.
Bedömningsmatris: Penntroll
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|