För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven formar, böjer och bockar en bleckplåtsremsa till en egen formad pepparkaksform
Köp tunn bleckplåt ca 0,3 mm. Hos en plåtfirma får du den klippt i remsor på ca 20 mm breda. (dessa remsor kan även användas till andra idéer som finns här i uppgiftsbanken). Guldsmedssaxar och olika saker att böja runt. (se idéblad och filmer)
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska tillverka en pepparkaksform som du själv har bestämt. Krångla inte till formen för då blir det svårt att forma den.
Följ idébladet eller lärarens instruktioner.
Var försiktig när du ska löda!
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll årskurs 7-9
Här är det lämpligt att planera arbetsuppgiften i god tid innan pepparkakstider och ni behöver nog ca 4-5 lektioner beroende på svårighetsgraden på elevens form.
Du måste gå till den lokala plåtslagaren för att få 20 mm breda remsor uppklippta i tunn bleckplåt. Ni kan aldrig själva klippa så rakt och jämnt och får ni inte bra utgångsmaterial så kommer ni alla att tappa sugen innan ni ens ha börjat! Läraren måste även ha förberett med ett antal trämallar där bockningen av plåtöverkanten kommer att ske. De görs helst i ett hårdare träslag. Det bästa är ju om alla elever kan ha varsin trämall.
OBS! Dessa trämallar görs bäst i bandsågen men här måste försiktighet iakttagas!
Arbetsgång. (se idéblad)
Vid lödning är det viktigt att ha rikligt med lödvatten, täta skarvar och att plåten
värms tillräckligt innan lodet smälter.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |