- Snabbfakta
- Pixlar
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Aidaväv, bomullsbroderigarn, pärlplattor och plastpärlor
- Uppgift
Eleverna skall designa ett eget korsstygnsmotiv med hjälp av pärlor på en pärlplatta som de sedan skall använda som mönster när de syr sitt korsstygnsarbete.
Motivet skall sys på något föremål eller ramas in. Efter avslutat arbete skall eleven skriva en slöjdrapport om sitt arbete.
- Förberedelser
Eftersom eleverna skall göra mönster till sina motiv på pärlplattor får ni inhandla pärlplator och rörpärlor i olika färger.
Bra är också att titta över staket på skolgården, om det är någon elev som vill brodera på dem.
- Elevuppgift
- Pixlar
Du kommer att lära dig:
- Tekniken - korsstygn
- Om materialet bomull
- Hur du löser problem under arbetets gång
- Hur man skriver om sin arbetsprocess.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du skall formge ett eget korsstygnsmotiv med hjälp av pärlplatta och sedan sy motivet på valfritt underlag. Efter avslutat arbete skall du skriva en slöjdrapport där du redogör för din slöjdprocess.
Du skall ta ansvar för att arbetet blir färdig i tid och kunna ta egna initiativ och kunna följa olika instruktioner.
Undervisningsstöd: Pixlar
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Jag brukar visa bildspelet om pixlar första lektionen för att få igång eleverna till att förstå vad pixlar är.
Detta avsnitt från Kvalitet är också ett tips tycker jag:
Broderi, Danmark
Eftersom eleverna skall göra mönster till sina motiv på pärlplattor får ni inhandla pärlplator och rörpärlor i olika färger.
Jag har haft elever som tycker att det är svårt att sy korsstygn och där motoriken inte är den bästa, då har jag låtit eleverna
sy på aidaväv med större hål vilket har gått jättebra!
Tips på bra hemsida:
https://microrevolt.org/knitPro/
Bedömningsmatris: Pixlar
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|