- Snabbfakta
- Plywoodhålet
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 6-8 v.
- Material
- Plywood 4 mm
- Uppgift
Samverkan Slöjd - Geografi.
Eleverna får varsitt landskap som i plywood sågas ut i sin kontur.
På en liten hylla bakom hålet placeras slöjdade föremål som på ett
bra sätt illustrerar något från det landskapet.
I detta fall gäller det samverkan med SO ämnet.
- Förberedelser
4 mm plywood, list till hyllor samt spillbitar i olika material.
Film: Landskapen
- Elevuppgift
- Plywoodhålet
Du får lära dig:
- Lite om våra landskap
- Vad är plywood och vad har det för fördelar?
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du får ett landskap att arbeta med. Du kommer att få rita upp och såga ut
konturen på det landskapet i en plywoodbit.
I hålet ska du på en liten hylla tillverka och placera föremål som du kan koppla till
just "ditt" landskap.
Leta efter fakta om ditt landskap. Vad är landskapet känt för? Hur ser geografin ut?
Till sist ska du skriva lite fakta om landskapet och limma upp någonstans på tavlan
som kommer att hängas upp någonstans på skolan hoppas vi!
Undervisningsstöd: Plywoodhålet
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Detta arbetsområde kan vara roligt och utvecklande på olika sätt. Det är kanske främst ett bra sätt att få arbeta över ämnesgränserna.
Första gången jag arbetade med upplägget så samarbetade jag med SO läraren som skulle bearbeta Sveriges landskap. Det får bli utgångspunkten i denna uppgift även om man skulle kunna samarbeta inom flera andra områden och med övriga ämnen.
Det finns ju 25 st. landskap vilket gjorde att den klassen med 26 elever fick varsitt att arbeta med. Den sista eleven fick helt enkelt göra hela Sverige som ram så alla blev nöjda.
Film: Landskapen
Efter att man var färdig fick de skriva lite om ”sitt” landskap och vad som kännetecknade det. Den lilla snabbfaktan klistrades upp på ramen och sedan ställdes ramarna ut på skolan. Mycket uppskattat.
Se gärna filmen på ett färdigt exempel.
Förberedelser och arbetsgång
Eleven får välja ett landskap och ta fram lite fakta om det. Vad och hur kan man illustrera det inne i ramen? Vilka naturtillgångar finns, landskapsdjur, turistattraktioner,
kända personer etc. Samarbeta gärna med SO-läraren.
Såga upp var sin 4 mm plywoodbit som har storleken av ett A 4 ungefär.
Hyvla upp en liten list varifrån eleven kan såga av en bit som ska fungera som hylla på baksidan. (se film)
Eleverna får rita upp konturerna på sitt landskap i mitten av plywooden.
Borra ett hål i landskapet, använd sågbräda eller filklämma och för in ett lövsågsblad.
Såga ut formen. Därefter får man bearbeta olika material och spillbitar för att skapa sina illustrationer. Som avslutning kan man betsa eller olja in sitt arbete.
Tips:
Uppgiften kan man givetvis göra utan att samverka. Du kan arbeta med andra teman som t.ex. yrken, maträtter, högtider, symboler eller trender.
Bedömningsmatris: Plywoodhålet
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|