- Snabbfakta
- Porträttkudde
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- 5-7 veckor
- Material
- Tvättad bomullsväv, mönstrad bomullsväv, sytråd i många olika färger och nyanser, symaskin, baksidestyg till kudden (t.ex. fleece, pälstyg el mönstrad bomullsväv), textilfärgpennor
- Uppgift
Uppgiften är en symaskinsövning där eleven får träna upp sina förmågor i hanteringen av symaskinen
genom att skapa en egendesignad kudde med eget porträtt.
- Förberedelser
Förbered ett ljust bomullstyg så att det klara sömnad och färgning - riv/klipp i lämplig storlek (ex. 35x35 cm)
Ta fram skisspapper i A4 format och låt eleverna skissa på sitt porträtt.
Se till att du har många olika trådar i flera nyanser för, hår, hud m.m.
De elever som har svårt för att brodera på maskin kan förstärka uttrycket med hjälp av textilfärgpennor.
Välj ut vilka tyger som eleverna får använda till baksida. Vi använde pälstyg och mönstrad bomullsväv.
Låt eleverna skriva om sitt arbete.
- Elevuppgift
- Porträttkudde
Du får lära dig:
- Lite om olika material och dess egenskaper
- Hur man kan utvärdera sin insats på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du ska under några veckor få skapa en porträttkudde med dina ansiktsdrag.
Vi kommer börja med att du ska göra en bild/skiss på hur du ser ut och sedan överföra din bild på ett bomullstyg.
Sedan ska du brodera linjer, hår, ögon, mun etc med lämplig tråd och färg så att ditt ansikte avtecknas på tyget.
Om du vill kan du få förstärka vissa drag med en textilfärgpenna som du sedan fixerar med strykjärn
genom att stryka på det ca 3 min på avigsidan.
När framsidan av kudden är klar är det dags att välja baksidestyg och sy ihop kudden, vända och fylla med vadd.
När du är klar ska du skriva hur du sytt kudden och titta på en kompis kudde för att se vad som är olikt eller likt och
ge några kommentarer till vad din slöjdkompis ska tänka på i kommande arbeten ellet vad den hade kunnat gjort annorlunda.
Kul är om kudden kan ligga i utställningsskåp under någon veckas tid!
Undervisningsstöd: Porträttkudde
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 4-6
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
Jag använder uppgiften som uppföljning och en del av symaskinskörkortet som jag delar ut till mina elever i åk 4.
Eleverna börjar med att göra en skiss/ritning på sitt porträtt. Det ska vara tydligt vilken elev som har gjort kudden, dvs. hårfärg, ögonfärg, ansiktsform etc. ska vara så likt som möjligt. Dock finns inga krav att det ska vara perfekt. Eleven får i uppgiften träna upp sin förmåga att sy med olika sömmar, trä om symaskinen med tråd (krav att det ska vara samma färg på under/övertråd), sicksacka traskanten och sy ihop en kudde.
Uppgiften avslutas med att elverna får skriva om:
- Hur de har sytt sin kudde
- Vilka sömmar de har sytt med
- Vad de har lärt sig
- Vad de har tyckt var enklast och svårast
- Vad de tycker om sin kudde, vad som är bra / mindre bra,
Kompisrespons:
När kudden är klar får även en slöjdkamrat titta på kudden och svara på följande frågor.
- Kan du se vems kudde det är?
- Kan du beskriva vad du ser?
- Vad tycker du är bra? Varför?
- Vad tycker du är mindre bra? Varför
- Vad hade kunnats göras annorlunda på kudden?
- Vad ska slöjdkompisen tänka på i nästa sömnadsarbete?
Se bifogat dokument!
Bedömningsmatris: Porträttkudde
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|