- Snabbfakta
- Sashiko broderi
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8-10 v.
- Material
- Bomullstyg och bomullsgarn (broderigarn)
- Uppgift
Sashiko betyder små stygn eller små hugg på japanska. Ordet står för r en tusen år gammal broderiteknik som kommer ifrån norra delarna av Japan. Tekniken innebär att man syr små tråckelstygn för att sammanfogar flera lager av tyg. Traditionellt används vit tråd på indigoblått tyg.
Denna uppgift går ut på att eleverna skall lära känna och prova på den japanska broderitekniken Sashiko.
Man kan göra allt från tavlor, kuddar, förvaring eller detaljer på kläder.
Eleverna skall även lära sig hur man skriver en instruktion, steg för steg med bild och text.
Om man vill kombinera uppgiften med färgning går detta utmärkt.
Man kan låta eleverna färga sitt eget tyg och sedan dekorera det med tekniken sashiko.
- Förberedelser
Att köpa in:
Bommulsväv
Broderigarn (bomull)
Längre spetsiga broderinålar
Fingerborgar/fingerringar (vid broderi på tjocka tyger)
- Elevuppgift
- Sashiko broderi
Du får lära dig:
- Tekniken Sashikobroderi
- Hur man göra en arbetsbeskrivning - steg för steg med bilder och text
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
I denna uppgift skall ni lära känna och prova på den japanska broderitekniken Sashiko.
Ni skall tillverka ett valfritt slöjdföremål och under processen skall ni dokumentera ert
arbete steg för steg med bild och text som leder till en instruktion.
Efter avslutat arbete kommer ni få sitta i grupper och utvärdera ert arbete.
Undervisningsstöd: Sashiko broderi
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
Inspiration och bra filmer:
Hur gör man?
Sashiko, en studiecirkel i japanskt broderi
Sashiko mönster
Ett tips är att söka på Pinterest efter fler inspirationsbilder och mönster.
Bedömningsmatris: Sashiko broderi
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|