För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Med 0,5 mm tjock plåt tillverkas dekorativa servettringar.
Plåt 0,5 mm, guldsmedssaxar och lite grundläggande metallverktyg. Det är allt ni behöver!
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Med hjälp av ett idéblad får du tillverka en eller flera servettringar i någon metall.
Försök att själv skapa egna former och egna dekorativa mönster.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6:
Låt eleven först designa fler olika alternativ till form och dekor innan hen får börja.
Vill man arbeta efter idén (se idéblad) att fylla en punsning (fördjupning) med lite färg kan
aluminium vara lämplig då det är mjukare och lättare ger ett djup i metallen. Se upp med vassa kanter!
Idébladet ger ytterligare stöd.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |