- Snabbfakta
- Servettställ
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- 8-10 v.
- Material
- 7 mm plywood, trälister och fyrkantsrör (stål) 20 x 20 x 1,5 mm och läderrem
- Uppgift
Utifrån en specifik servettstorlek som grund bearbetar eleven en plywoodplatta.
Med tre träsarger och en liten tyngd av metall för inte servetterna ev. ska blåsa bort
skapas en enklare modell där eleven får möta olika verktyg och tekniker samt att
bearbeta lite metall.
- Förberedelser
Servette ca 170 x 170 mm
Plywood 7 mm tjock
Trälister
Fyrkantrör i stål
Ev. färg och läderrem/snöre
.
- Elevuppgift
- Servettställ
Du får lära dig:
- Verktyg som putshyvel, strykmått och syl t.ex.
- Pelarborrmaskinen
- Målnings- och dekoreringstips
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om din arbetsinsats.
Uppgift:
Du ska få tillverka ett servettställ i trä med en liten tyngd i fyrkantstål som hindrar servetterna att blåsa bort om du har den utomhus.
Du får lära dig nya verktyg och att få pröva på att såga och fila i metall.
Undervisningsstöd: Servettställ
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker
- Analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp
Centralt innehåll i årskurs 4-6
Vi började med att bestämma servettens storlek som fick ligga som grund till storleken på plywoodplattan.
Plattans färdigmått blev 200 x 200 mm men jag lät ena sidan vara 210 mm för att de själva skulle få hyvla ner till rätt mått.
Innan hyvlingen fick de använda strykmåttet för påritning. Se då till att de hyvlar längs den sidan som har synliga längsgående fibrer.
Därefter slipades kanterna en aning. Vidare delade jag ut lister tillräckligt långa för att räcka till tre sargar. De var en aning för breda (25 mm) så att
eleverna fick återigen jobba med hyveln ner till färdigmåttet 20 mm.
Sedan måttsattes sargarna med hjälp av stålskala och vinkelhake och därefter sågade de i geringsågen. OBS! Den ena sargen i bakkanten ska vara längst och övriga två
blir då något kortare. I den långa sargen ska det även borras ett hål för läderremmen som fästs i fyrkantröret. Borra något större hål än vad remmen är tjock.
Vi målade sargerna men inte plywooden. Dels för att spara färg men även för att färgen inte ska ta över servettens färger och mönster.
Medan färgen torkade mättes fyrkantröret till ca 4 cm och sågades av med en bågfil. Röret filades därefter på alla kanter för att ta bort grader.
Nu användes en körnare på metallröret för att markera inför borrningen som gjordes i pelarborrmaskinen. Borra inte större än att läderremmen precis går att trä in.
Därefter lackades metalltyngden med trälack för att inte rosta. (Se film för tips!) Det var dock inte helt lätt att få dem slätlackade
då sista droppen gärna blev till en liten förhöjning. Den kan dock filas bort vid behov.
Slutligen limmades sargarna på plats och efter torkning knöt vi fast remmen i metallbiten och i den bakre sargen. Voila´!
Bedömningsmatris: Servettställ
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|