- Snabbfakta
- Självporträtt
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 9-10 v.
- Material
- Bomullstyg, bomullsgarn, textilfärg mm.
- Uppgift
Eleverna kommer att jobba med tekniken applikation och fritt broderi. Utifrån de teknikerna skall eleverna göra ett självporträtt. Vi kommer att jobba i olika material. Eleven kommer att få dokumentera sitt arbete med text och bild. Eleverna skall ta ansvar för att självporträttet skall bil färdigt i tid samt kunna följa olika instruktioner.
- Förberedelser
Innan första lektionen är det bra att fixa små speglar, då kan eleverna lätt titta på sig själv när de skall skissa.
- Elevuppgift
- Självporträtt
Du får lära dig:
- Tekniker som applikation och olika stygn i broderi
- Materialkunskap om materialet bomull
- Hur olika materialval påverkar slutresultatet
- Hur en arbetsbeskrivning ser ut
- Olika nya verktyg och redskap
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Ni kommer att jobba med tekniken applikation och fritt broderi. Utifrån de teknikerna skall ni göra ett självporträtt.
Ni kommer att få välja material själv och redogöra för era val.
Ni skall dokumentera ert arbete med text och bild som en arbetsbeskrivning.
Undervisningsstöd: Självporträtt
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
Jag brukar börja med att visa power pointen om olika textila självporträtt. Där efter får eleverna börja skissa och leta material.
Bra är att ha några mindre speglar i klassrummet.
Jag brukar vissa dessa klipp om bomullsodling. Du hittar dem här:
Bomull (9.43 in i avsnittet)
Bomullsplockarna (16.48 in i avsnittet)
Bedömningsmatris: Självporträtt
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|