För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Under ca en termin ska eleverna sy en sjömanssäck efter instruktion (film och/eller skriftlig).
Eleven kommer få vara delaktiga och välja vilka färger säcken ska ha och ev dekoration.
Modellen är bestämd och instruktion finns att följa.
Under varje lektionstillfälle ska eleven redovisa sin slöjdprocess genom att ta bilder och skriva kort vad de gjort under lektionen och skicka till Grupprummet i Terminsplanera alt. skriva en loggbok digitalt på iPad eller dator.
När arbetet är klart ska eleverna utvärdera arbetet i en slöjdrapport - där de svara på några frågor som jag ger dem.
Instruktionsfilm hur du syr sjömanssäcken klicka här.
Skriv ut och kopiera upp arbetsbeskrivningen.
Kraftigt bomullstyg (i flera färger), öljetter (ca 10 mm), fodertyg, bottenplatta och bomullsgarn till fingerpåtad snodd.
För mer detaljerat se Undervisningsstöd/bildspel.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Uppgiften är att göra en sjömanssäck. Du väljer vilken färg säcken ska ha och ev. dekorationer. Modellen på sjömansäcken är redan bestämd. Du kommer att få följa en beskrivning som finns i pappersform eller som en film på surfplattan. Du kommer att dokumentera om din arbetsprocess i ord och bild. När sjömansäcken är klar så gör du en utvärdering i form av en slöjdrapport som du lämnar in till läraren.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Om man vill att eleverna skall kunna följa Youtube filmen behöver man kanske några surfplattor eller om det fungerar kan eleverna använda sina mobiltelefoner.
Förberedelser, material & tips
Skriv ut och kopiera upp arbetsbeskrivningen. Gärna ett ex per elev för ev. anteckningar i kompendiet.
Kraftigt bomullstyg i flera färger. Vi har användt Alltyg Royal inköpt på Textilhuset (För att snabba på processen har jag hjälpt eleverna att skära till remsor i 10x75 cm bredd)
Öljetter (ca 10 mm) med passande verktyg
Fodertyg (75X50 cm) 1 st per elev. Vi har återanvänt gardintyger, påsklakan och andra tyger som kan rensas ut från salen. Ett tips är att lotta ut fodertygerna om de är olika, för rättvisa.
Bottenplatta i Alltyg Royal och fodertyg (från spillådan). För att underlätta klippningen av en rund cirkel förberedde jag en rund mall i kartong med 24 cm i diametern.
Bomullsgarn till fingerpåtad snodd - tre trådar av samma färg/nyans behövs för den fingerpåtade snodden. Jag förberedde smånystan på ca 8 meter i olika färger efter elevernas önskemål (kan också göras som en övning parvis i uppstarten av arbetsområdet med risk för trassel). Längd på färdig snodd 150 cm.
Lektionsplanering
Vecka 1 Uppstart - genomgång av uppgiften och pedagogisk planering. Rep. symaskinen. Skissa färgval
Vecka 2 Utlottning av fodertyger, insamling av material, Genomgång hur första remsan sys fast.
Vecka 3. Fortsatt sömnad av remsa 2 och 3
Vecka 4 sömnad av remsa 4, 5 och 6.
Vecka 5
Vecka 6 Genomgång öljetter - markera och slå i
Vecka 7
Vecka 8 Genomgång bottenplatta sömnad
Vecka 9
Vecka 10. Fingerpåtad snodd
Vecka 11.
Vecka 12
Vecka 13
Vecka 14 Redovisning av slöjdprocessen och personligt omdöme över sin egen arbetsinsats
Vecka 15 Gemensam avslutning av arbetsområdet, möjlighet att göra klart, påbörja annat
Olika filmer och länkar:
Länk till instruktionsfilm Sjömanssäck
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |