- Snabbfakta
- Sked i lind
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Bildhuggning
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Lindträ 25 mm tjockt
- Uppgift
Eleven får själv formge, urholka och bearbeta en bit lind till en sked.
- Förberedelser
Ha lind tillgängligt, ca 25 mm tjock samt några skarpa bildhuggarjärn.
- Elevuppgift
- Sked i lind
Du får lära dig:
- Att arbeta efter en arbetsbeskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du ska själv föreslå tre olika former på skedar. Tänk form och funktion.
Utifrån dessa ska du välja en som du får tillverka i träslaget lind.
Du kommer att se via idébladet hur du går till väga och vilka verktyg och tekniker
du kommer att arbeta med.
Undervisningsstöd: Sked i lind
Innan de startar bör du kanske prata om vad som är viktigt med formen? Det ska nog inte vara för smalt eller för tjockt heller för den delen. Skeden bör inte vara för kort vilket är vanligt att en elev anpassar längden efter sin egen hand och inte tänker på att vuxen kanske ska använda den.
Man bör nog inte heller konstra till det med en krånglig form utan att hitta den fina i det enkla.
Prata om hur man bäst ytbehandlar sin sked. Förklara varför paraffinolja är den bästa ytbehandlingen när man ska skydda föremål som kommer i kontakt med livsmedel. (den oljan är lukt och smakfri)
Bedömningsmatris: Sked i lind
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|