- Snabbfakta
- Sked i metall
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Nysilver 1 mm
- Uppgift
Eleven tillverkar en sked i nysilver och dekorerar denna med olika tekniker.
- Förberedelser
Förutom 1 mm nysilver så behövs gasolbrännare för att glödga metallen efter varje gång man har drivit den djupare.
Det behövs skålformar, olika drivhammare och betbad för att ta bort oxider som bildas efter glödgningen.
En elektrisk gravyrpenna kan ge möjlighet till att skapa härliga egna mönster.
Någon form av putsmedel/putsduk för att få till den sista vackra ytan på skeden!
- Elevuppgift
- Sked i metall
Du får lära dig:
- Att arbeta efter en arbetsbeskrivning
- Om metallen nysilver
- Några dekoreringsmetoder i metall
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Med stöd av ett idéblad kan du tillverka en sked i metallen nysilver.
Den kan du sedan dekorera på olika sätt.
Undervisningsstöd: Sked i metall
Nysilver är legering bestående av koppar, zink och nickel. Ju mer nickel desto vitare material.
Den är förhållandevis dyr och bör liksom mässing svalna långsamt i luften efter glödgning.
Namnet har inget med silver att göra!
Följ gärna idébladet för en lämplig arbetsgång.
Bedömningsmatris: Sked i metall
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|