För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven tillverkar den klassiska smörkniven. (se film)
Innan arbetet pratar vi om form, funktion och ergonomi bl.a.
Eleven får sedan ett ämne i träslaget en, ca 5 mm tjockt.
Därefter tillverkas smörkniven. (se undervisingsstöd)
Lämpliga bitar av eneträ. (även om många andra träslag också fungerar.)
Du kommer att få lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Du ska få tillverka en klassisk Träslöjdsuppgift - Smörkniven!
Efter att vi pratat om vilka delar som är viktiga i formgivningen av en smörkniv får du börja formge din kniv och sedan
tillverka den efter lärarens instruktioner.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 4-6
Det finns en mängd olika sätt att ta sig an denna uppgift och det är väl den uppgift som hela Sveriges befolkning tror att alla slöjdlärare gör i träslöjden?
Själv har jag endast gjort den de senaste åren men nu uppskattar jag smörkniven för alla viktiga ingredienser man kan få delge i undervisningen.
Börja med att prata om det viktiga vid form och funktion vilket det handlar mycket om.
Jag betonar: 1. Den bör ha rätt längd (inte bara för barn att hålla i) 2. Inte vara obekväm att hålla i (t.ex. taggigt handtag)
3. Kniven bör ha en tunn egg som glider bra i smöret! 4. Inte vara alltför smal i "midjan" (övergången mellan skaft och smördelen)
5. Den får dessutom gärna ha en intressant egen (elevens idé) form med mjuka linjer och den bör vara välslipad!
Mycket saker att tänka på men så arbetar ofta en formgivare. Värt att tänka på tycker jag.
Eleven formger på ett papper minst 2 förslag och sedan väljs det lämpligaste i samspråk med läraren. Eleven klipper ut mallen som limmas tunt på ämnet i eneträ.
Vi sågade ut formen med lövsågen i filklämman. OBS! Såga nära/utanför linjen! Nu fortsätter man i filklämman och filar konturen.
Därefter spänns ämnet fast med tving i bänken och eleven får fila bort ev. märken på plansidan. Vänd på ämnet och gör likadant på båda sidor.
Efter detta ritas en linje mitt på smördelens egg dit eleven ska fila ner till.
Jag föredrar att fila på detta sätt då eleven får ett bra stöd av kloss och bänk under kniven även om det är bökigare att spänna fast. Man kan fila i filklämman men då
får inte eleven samma stöd och kniven skulle kunna brytas lättare. (se film)
Efter allt detta återstår att med olika grova slippapper, slipa kniven härligt len! Glöm inte att dofta på den:)
Som avslutning bör smörkniven oljas in.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |