- Snabbfakta
- Solstol
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- En termin
- Material
- Furuträ och textilier
- Uppgift
Under ca en termin tillverkas en hopfällbar solstol i trä som är lätt att bära med sig, med en rygg i textilt material.
Man fördelar tiden i hårt och mjukt arbete där behov finns.
Fullständig ritning till trädelen finns som dokument att följa.
- Förberedelser
Se undervisningsstödet, annars inga speciella. Vill du förbereda dig mer kan du läsa idébladet.
- Elevuppgift
- Solstol
Du får lära dig:
- Lite ritningslära och hur du kan följa en ritning på egen hand
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Efter en färdig ritning ska du tillverka en solstol. Bakstycket (ryggen) gör du i textilslöjden.
Du har ett idéblad som visar arbetsgången och en ritning med alla måtten. Försök att följ dessa.
Undervisningsstöd: Solstol
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Det här är en klassisk samverkansuppgift.
Eleven får en ritning som hen får lära sig att läsa och arbeta efter.
Arbetet håller antagligen på större delen av terminen och man arbetar med den slöjdart som behövs för stunden.
När jag själv gjorde stolen så upptäckte jag att det var viktigt med ett något kraftigare stag där ritningen visar ett –A. (se ritningsdokument) Jag är ingen tungviktare men när jag satte mig så knakade det rejält när biten först var lite tunnare. Tänk på det!
Vidare prövade vi två olika sätt att sätta fast tyget. Det ena är att sy 2 fållar och trä på dem som idébladet visar. Om man inte sytt tillräckligt tajt så kommer kanske bakstycket att bli lite ospänt och ”sladdrigt” efter en tid. Då kan man inte justera tyvärr.
Vill man så kan man sy endast en fåll och spänna med häftklamrar på andra sidan. Blir det lite ”sladdrigt efter en tid så kan man här spänna om. Det är ju bra men utseendet blir kanske inte lika snyggt?
Välj själva!
Bedömningsmatris: Solstol
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|