- Snabbfakta
- Spöke
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Plåtarbete
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2-3 v.
- Material
- Plåt 0,3 - 0,5 mm
- Uppgift
Eleven tillverkar ett spöke som kan hänga som dekoration eller användas som ljuslykta utomhus.
(OBS! Lyktan blir varm!)
- Förberedelser
Plåt 0,3 mm eller 0,5 mm är lämplig. Filklämma och hammare med pen.
- Elevuppgift
- Spöke
Uppgift:
Med ett idéblad som stöd kan du tillverka ett spöke. Det kan stå eller hängas som dekoration
eller användas som en ljuslykta utomhus.
Om du vill använda det som en ljuslykta ska du tänka på att lyktan blir varm !
Undervisningsstöd: Spöke
Se till att ha plåtar i olika metaller till hands och var noga med att slipa kanterna
innan man går vidare till att bocka plåten. Plåt kan vara vasst!
Se idéblad för vidare stöd.
Bedömningsmatris: Spöke
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|