För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna tillverkar en namnskylt (ev. med krokar) och går igenom fiberriktning, några grundläggande verktyg och tekniker.
En liten bonus är att läraren får lite hjälp med att lära sig namnen på eleverna om detta är första uppgiften!
Furubräda som är tjock nog att spika nubb i.
Krokar, nubb och tavelhängare.
Du får lära dig:
Uppgift:
Du ska få tillverka en namnskylt där du får spika din namn med små spik (nubb).
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 1 - 3:
Se till att furubrädan är tillräckligt tjock för att nubben inte ska gå igenom.
Lämpligt här kan vara att visa hur fiberriktningen går och vad som kan hända
om man ev. filar i ändträet.
Se idéblad för ytterligare förslag på arbetsgång.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |