- Snabbfakta
- Stålets förträfflighet
- Kategori
- Metall
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Reflektera över..
- Betygskriterier
- Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 1-2 v.
- Material
- Dator eller I-pad
- Uppgift
Detta är en teoretisk hemuppgift då skolan är stängd, eleven är sjuk, bortrest eller kanske som vikarieuppgift?
Eleverna ser filmen om stålets förträfflighet och besvarar frågor i bifogat dokument.
Eleven lämnar in uppgiften via distans och blir bedömd utifrån graden av enkla, utvecklade eller välutvecklade svar och resonemang.
Syftet med uppgiften är att lära sig mer om det fantastiska materialet stål dess egenskaper och användningsmöjligheter.
Centralt innehåll: Några slöjdmaterials ursprung, hur de framställs och påverkar miljön.
- Förberedelser
Skicka ut länken till filmen och dokumentet med frågor som ska besvaras.
Visa eleverna exempel på hur man kan resonera och reflektera enkelt, utvecklat eller välutvecklat.
De bedöms i endast ett betygskriterie och graden av utvecklat resonerande ligger här till grund.
- Elevuppgift
- Stålets förträfflighet
Du får lära dig:
- Om svenskt stål dess egenskaper och användningsområden.
Du kommer att bedömas i:
-
Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
(Hur utvecklat du kan besvara frågorna i dokumentet som refererar till filmen och dess innehåll.)
Uppgift:
Du ser filmen om stålets förträfflighet och besvarar frågorna i dokumentet som du får.
Du lämnar sedan in svaren där du försöker besvara frågorna, resonera och reflektera på ett så utvecklat sätt som möjligt.
Filmlänk:
Undervisningsstöd: Stålets förträfflighet
Vi tror att det är viktigt att man tillsammans med instruktionerna och frågorna även visar
exempel på hur man resonerar i stegrande grad. (enkelt, utvecklat och välutvecklat)
Bedömningsmatris: Stålets förträfflighet
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|