- Snabbfakta
- Stol
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Återbruk
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- En termin
- Material
- En begagnad stol samt trä och textilt kompletteringsmaterial
- Uppgift
Eleverna får varsin stol att modifiera. Det handlar om att uttrycka sig både i textilt- som
i det hårda materialet. Det handlar också om att skapa personliga uttryck med
utgångspunkt i design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer.
- Förberedelser
En begagnad stol!
En plats att kunna förvara alla stolar mellan lektionerna!
Sätt dig in i vad Hållbar utveckling innebär.
Visa filmen: https://urskola.se/Produkter/191033-Bygganget-Vikten-av-atervinning
- Elevuppgift
- Stol
Du får lära dig:
- Om vad hållbar utveckling innebär.
- Hur du kan arbeta och utveckla idéer
- Hur man kan utvärdera och resonera kring sin insats på ett bra sätt
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Du får en stol eller tar med en egen ”förbrukad” stol som du ska återvinna.
Det bör vara en matsalsstol hellre än en fåtölj om du vill ta med en egen.
Uppgiften blir att förändra denna stol på något sätt med nya tekniker och
idéer i form, kanske färg och design.
I den ”nya” stolen måste givetvis textila inslag finnas. Det kan vara i sittryggen,
sitsen eller varför inte nackstöd, armstöd eller något annat kreativt.
Du ska i ditt formspråk utgå ifrån Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer
Din lärare kommer att prata mer om detta.
Hållbar utveckling:
"Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina behov’’.
Undervisningsstöd: Stol
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
För många år sedan under mina första år som lärare, var jag på studiebesök i Danmark. Skolan var den inte helt okända Bifrostskolan, känd för sin helhetssyn på undervisningen och samarbetet över stadierna. Man undervisar utan indelade ämnesmoduler och minutpass och man inspireras gärna av kultur, natur och som i det här fallet – Återbruk och Design!
När jag var där såg jag att en grupp höll på att förändra varsin stol. Det skulle främst handla om att ge den en annan yta och det praktiska området var bild & form. Deras beredskap inom slöjd var mycket begränsad och något förändringsarbete i stolsmaterialet var inte att tänka på tyvärr.
Min idé blir istället att utveckla deras idé och gå vidare genom att även göra ingrepp i stolens konstruktion. Jag tänker att denna uppgift passar de äldre stadierna och att utgångspunkterna för skapandet kan vara Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer.
Låt eleven själv välja inom vilket område de vill profilera sig och sin stol. Tankar och resultat får de sedan motivera i värderingsunderlaget.
Kanske kan man som jag gjorde under loppet av ett par år, samla på sig stolar så att uppgiften går att genomföra med en hel klass under en termin. Lämpligt kan då vara att kunna gå emellan slöjdsalarna och sätta fokus där behovet finns för stunden.
Man skulle även kunna arbeta i par och på så sätt spara tid och utbyta idéer mellan elever.
Det krävs också något förråd för förvaring både vid insamlandet som vid förvaring efter lektionerna.
Låt eleverna att laga (vid behov) och att göra någon enklare förändring. Blir förändringarna för många kommer arbetet att ta för lång tid och terminen tar helt plötsligt slut!
Design/Teknikförslag: Sittkudde, huvud/ryggstöd, armstöd, broderiinlägg, bildhuggning, textilklädnad av detaljer etc.
På följande sida under rubriken ÄMNESMENY hittar du olika slöjdfilmer som du kan välja/söka bland när det gäller hållbar utveckling, återbruk och återvinning: https://urskola.se
Bedömningsmatris: Stol
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|