För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får träna på finmotoriska moment i byggandet av bokstäver med hjälp av spikning och "vävning" av garn.
Läraren erbjuder "roliga" meningar där eleverna skapar varsin bokstav i dessa så att det bildar ett budskap.
Dessa kan sedan sättas upp någonstans på skolan.
Såga upp träbitar 120 x 100 x 20 mm. Gärna "billigt" material (brädor) som t.ex. gran.
Trådspik
Garn i olika färger
Hammare, hovtång, tejp, syl, pincett,
Bokstavsmallar. (Googla på nätet)
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska få tillverka en bokstav av garn runt spikar som är en del av en mening.
Tekniken heter Stringart.
Meningen sätts upp någonstans på skolan för alla glädja alla som ser den.
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 1-3
Du som lärare får tänka ut meningar som innehåller lika många bokstäver som det finns elever i gruppen.
Dessa meningar skulle sedan sättas upp på olika platser på skolan.
För att få det att gå ihop kan du lägga till ett hjärta t.ex.
Vi var ca 12-13 elever i år 3 och jag skapade meningar/skyltar som:
ANNIKA ÄR BÄST(Annika är vår skolsyster)
KÖKET ÄGER FETT. (Sattes upp i matsalen)
FIKA ÄR MYSIGT ( Sattes upp in caféet)
SLÖJDA ÄR GÖTT (Sattes upp i slöjdsalen)
Vi lottade sedan ut varsin bokstav till eleverna.
Tips: Klipp av spetsen på spiken för att undvika att träet spricker om du spikar nära kanten
Föreslå att de elever som har bokstäver bredvid varandra inte använder samma garnfärg.
Vi använde 10 mm spånplatta som skiva att limma upp bokstäverna på.
Vi köpte billiga granlister/brädor 120 mm breda för att spara pengar.
Se filmen för övriga värdefulla tips.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |