För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna arbetar halva terminen i trä- och metallsalen och halva tiden i textilsalen. Eleverna kommer att få formge och framställa en superhjältefigur i trä och göra egendesignade superhjältemantlar. Detta är första gången eleverna möter slöjden.
Vi pratar allmänt om superhjältar, vad är det som är så bra med dem och kan vem som helst bli hjältar?
Uppstart tillsammans där ni går igenom temat, uppgiften, vad eleverna kommer att lära sig och visar lite inspirationsbilder.
Du får lära dig:
I textilsalen:
I trä och metalsalen:
Uppgift:
Du skall i trä och metallsalen formge och framställa en superhjältefigur utifrån givna mått. Du kommer att få formge olika förslag på hur en superhjälte gubbe kan se ut. Under slöjdprocessen kommer du att lära dig många olika saker bla. att mäta, såga, borra, slipa och måla.
Du skall i textilsalen formge och framställa en supermantel utefter givna mått. Du kommer att formge din mantel som du vill och väljer bomullstyg, garn och symbol själv. Under slöjdprocessen kommer du att lära dig grunderna på symaskin, prova på att göra en applikation samt ett textiltryck med en schablon
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Material till mantlar:
Enfärgat och mönstrat bomullstyg
Filttyg till applikation
Garn till tvinnat barn
Textilfärg till textilt tryck
Material till superhjältefiguren:
Reglar i furu 45X45
Målarfärg
Mjukglödgad järntråd eller bomullsrep till armar och ben
8 mm rundstav till hals
Filttyg till manteln
Någon sorts träpärlor/träplattor med hål i till händer och fötter
Uppgiften är upplagd på ca 9 lektioner som är 80 minuter långa.
Planering i textilsalen
v.1 |
Uppstart tillammans både trä och textilgruppen. Genomgång av pedagogisk planering Visa bildspel |
v.2 |
Börja med symaskinen Vad heter delarna på symaskinen Sy i papper – olika övningar |
v.3 |
Fortsätta med symaskinen Sy i papper – olika övningar Trä symaskinen med övertråd och undertråd (minst 3 gånger) Ta en provlapp och sy olika sömmar |
v.4 |
Gå igenom hur en skiss skall se ut Alla skissar Börja klippa ut efter given mall (Eleverna arbetar 2 och 2) Sick-sack runt kanten |
v.5 |
Genomgång av måttband-linjal Gör det tvinnade bandet Välj symbol – klipp ut Se applikationsfilm Gör applikation i filt |
v.6 |
Genomgång av strykjärnet Gör applikation Stryk in kanterna Sy kanterna |
v.7 |
Genomgång av olika nålar Trä in tvinnat band i halskanal |
v.8 |
Genomgång av textilt tryck – schablon Gör det textila trycket |
v.9 |
Gör en redovisning i grupp 4 och 4 – använd frågorna |
Planering i trä och metallsalen
v.1 |
Uppstart tillammans både trä och textilgruppen. Genomgång av: pedagogisk planering visa bildspel gå igenom salen – vilka verktyg och maskiner finns. |
v.2 |
Eleverna skissar ner 2 olika förslag på superhjältar och väljer ett förslag de skall göra |
v.3 |
Genomgång av materialet reglar, rundstav - furu Genomgång av verktyg: Tumstock Vinkelhake Såglåda Sandpapper Eleverna mäter ut kropp och huvud på regeln och sågar |
v.4 |
Genomgång av: Pelarborren Hur man mäter ut centrum på en regel Eleverna borrar hål för hals, armar och ben Slipa |
v.5 |
Genomgång om vad man skall tänka på när man målar Eleverna målar sina superhjältar och klipper ut mantlar i filttyg |
v.6 |
Eleverna målar sina super hjältar och klipper ut mantlar i filttyg |
v.7 |
Genomgång av rundstavar Eleverna sågar rundstav, limmar på hals, sätter på manteln och limmar på huvudet |
v.8 |
Genomgång av metalltråd Eleverna fixar med armar och ben Dekorera |
v.9 |
Gör en redovisning i grupp 4 och 4 – använd frågorna |
Tips på filmer att visa:
Film från UR skola som man kan vissa som inspiration:
Film: Hjältar
Mönster till manteln:
Mått på superhjältefiguren:
Huvud – 45x45mm
Kroppen – 60x45mm
Hals 30 mm lång
Arm- och benlängd väljer eleverna själv.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |