- Snabbfakta
- Sy en Fanny Pack
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 5-8 v.
- Material
- Vävda tyger i olika material, blixtlås och nylonband mm.
- Uppgift
Denna uppgift går ut på att följa en arbetsbeskrivning och sy en fanny pack (magväska).
- Förberedelser
Som lärare bör man ha gjort en väska själv innan man instruerar. Arbetsbeskrivningen är en film som ni hittar under undervisningsstöd.
- Elevuppgift
- Sy en Fanny Pack
Du får lära dig:
- Att sy på symaskinen, moment som blixtlås och sy i foder.
- Olika namn på redskap, verktyg, material och tekniker
- Att följa en arbetsbeskrivning
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
Uppgift:
Du skall välja material till din fanny pack och följa arbetsbeskrivningen för att framställa väskan. Under arbetets gång lär du dig nya slöjdbegrepp.
Undervisningsstöd: Sy en Fanny Pack
Förmågor:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
Här hittar ni en arbetsbeskrivningsfilm på hur man syr väskan.
Bedömningsmatris: Sy en Fanny Pack
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|