För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna tränar på att följa en arbetsbeskrivning och syr en höna (filmen kan användas som arbetsbeskrivning).
Moment som övas på är:
- klippa ut mönsterdelarna i tyg
- följa rätt sömsmån
- sy hörnen
- vränga och stoppa med vadd
- sy smågstygn/kaststygn
Eleverna behöver ha kunskap om symaskinen innan man börjar arbeta. Denna uppgift är perfekt till påsk när du som lärare vill tömma lapplådan.
Du kommer att få lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
Uppgift:
Ni skall få framställa en höna av olika textila material. Ni kommer att få följa en arbetsbeskrivning när ni tillverkar hönan.
Jag brukar göra upp olika steg och fästa på ett A4 papper och sätta upp på tavlan. Då kan eleverna titta och vända och vrida på delarna för att förstå stegen.
Det är bra att prata om begreppen:
- Rätsida och avigsida
- Räta mot räta
- Sömsmån
- Att vränga
- Tvärnåla
- Vadd
- Kaststygn/smygstygn
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |