- Snabbfakta
- Sy en tetrahöna
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 1-2v
- Material
- Bomullstyg, filttyg, garn och bomullsnöre
- Uppgift
Eleverna tränar på att följa en arbetsbeskrivning och syr en höna. Moment som övas på är:
- klippa ut mönsterdelarna i tyg
- följa rätt sömsmån
- sy hörnen
- vränga och stoppa med vadd
- sy smågstygn/kaststygn
- Förberedelser
Eleverna måste ha symaskinsvana inför den här uppgiften. Det är en perfekt uppgift till påsk när du behöver tömma lapplådan.
- Elevuppgift
- Sy en tetrahöna
Du kommer att få lära dig:
- Följa en arbetsbeskrivning
- Hur man tänker när man skapar 3 dimensionella objekt av tyg
- Olika moment med symaskinen
- Sy kaststygn(smygstygn)
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni skall få framställa en höna av olika textila material. Ni kommer att få följa en arbetsbeskrivning och försöka tillverka en höna.
Undervisningsstöd: Sy en tetrahöna
Jag brukar göra upp olika steg och fästa på ett A4 papper och sätta upp på tavlan. Då kan eleverna titta och vända och vrida på delarna för att förstå stegen.
Det är bra att prata om begreppen:
- Rätsida och avigsida
- Räta mot räta
- Sömsmån
- Att vränga
- Tvärnåla
- Vadd
- Kaststygn/smygstygn
Bedömningsmatris: Sy en tetrahöna
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|