- Snabbfakta
- Titthylla
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 6v.
- Material
- 2 Furubitar samt kompletterande material
- Uppgift
Elevgrupper om 2-4 st. ska tillsammans gestalta ett tema (länder, livsmedel, idrotter, yrken etc.) på en hylla (som ett öppet tittskåp)
Uppgiften kan även utvecklas till en samverkansuppgift. (se Undervisningsstöd )
- Förberedelser
Läraren förser varje grupp med 2 hyvlade brädor och delar ut uppgiftsunderlaget.
- Elevuppgift
- Titthylla
Du får lära dig:
- Att utveckla idéer och att samarbeta mot ett resultat.
Du kommer att bedömas i:
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg, redskap och maskiner i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan bidra till att utveckla idéer.
- Hur utvecklande omdömen du kan ge om arbetsprocessen.
Uppgift:
Er grupp ska välja innehåll/område i det givna temat ni får av er lärare.
Ni ska sätta samman 2 brädor till en hylla. På hyllplanet och bakstycket ska ni sedan arbeta fram ert resultat.
Ex: Är temat Världens länder ska ni på hyllplanet gestalta det land ni valt.
Ni kan välja att gestalta byggnader, geografiska platser, kultur, mat och annat som
kan vara speciellt i just det landet.
Försök att först planera utifrån en mängd idéer som ni pratar er fram till.
Bestäm er inte för det första förslaget ni kommer på!
Titta sedan på hyllan och se över hur ni kan utnyttja området på och omkring hyllan. Tänk utanför ”boxen” och försök kom på fyndiga lösningar!
Utvärdera därefter individuellt hela gruppens arbete genom idéutvecklingen, överväganden och framställandet.
Resonera, reflektera och värdera processen och resultatet.
Detta görs efter ett färdigt värderingsdokument.
Undervisningsstöd: Titthylla
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
I uppgiften måste eleverna samarbeta i grupp om såväl innehåll som den utsatta tid man fått.
Här finns också en bra möjlighet att samarbeta med textilslöjden (se bild nr 2)
eller andra ämnen om man så vill.
Kanske kan man plocka upp ett specifikt område som andra världskriget (SO)eller varför inte kulturmatlagning (HKK).
Med lite engagemang kan man hitta fler gemensamma nämnare på skolan.
Förberedelserna utifrån ett lärarperspektiv är få. Arbeta gärna med stödmaterialet om hur man utvecklar idéer.
Praktiska förberedelser:
Hyvla 2 brädbitar i lagom storlek. Du bestämmer beroende på gruppstorlek men 30 – 40 cm långa bitar kan vara lagom?
Materialbitar till detaljarbetet får man ta efter vägen. Ta upp med dem att gärna variera olika material, återanvändning och varför inte kombinera med material som kanske kan kopplas till det specifika området inom temat?
TEMA Ämne
Länder, händelser SO http://www.globalis.se
Livsmedel, matkultur HKK
Idrotter Idrott
Kultur, Konstverk, arkitektur, Bild
trender, livsstil
Min första bostad Trä & Textil
Bedömningsmatris: Titthylla
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|