För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Antingen arbetar ni efter ett tema eller fritt. Eleven ska tillverka en ram i plywood och såga ett hål i denna. I hålet ska placeras ett tovat föremål. Ramen får gärna i form och färger höra ihop med det tovade föremålet. En "röd tråd" så att säga.
Vill man ha ett tema- Djur t.ex. kan man avsluta med ett roligt digitalt hjälpmedel.
Ladda ner appen "My talking pet" och titta på vårt exempel på hur resultatet kan bli!
Läraren får förbereda för tovning och till detta ska 4 mm tjock plywood till ramen finnas.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Du ska tillverka en tavelram i plywood. I plywooden ska du såga ut ett hål i någon form.
(vill man förenkla kan man hoppa över hålet)
I hålet ska du sedan placera ett tovat föremål som du får göra i textilslöjden.
Tavlan och tovningen kan utformas hur du vill men du bör ha en tydlig tanke med hela tavlan.
Tänk på hur du kan påverka uttrycket i tavlan med färg, form och materialet?
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 4 - 6:
Vi har gjort denna idé flera gånger och utvecklat den lite åt både höger och vänster allt eftersom tekniker,
teman och elevers önskemål har påverkat.
Eleven får här arbeta inom en tidsram i båda slöjdarterna. Hen kan lägga upp arbetet efter lusten att arbeta i ”hårt” eller ”mjukt” den veckan och kan på så sätt välja sal. Kravet är bara att hålla utsatt tid. Det är lite speciellt att kunna ha öppna dörrar mellan slöjdsalarna tycker jag.
Först introduceras arbetsuppgiften av båda slöjdlärarna när det gäller hur man kan utveckla idéer och därefter får eleverna tänka ut ett lämpligt motiv. Gärna något med mycket färger i för då blir tovningen mer intressant. Ramen behöver ju heller inte vara rektangulär.
Ofta gör vi motiv där man tovar runt skumplast och på så sätt byggs en tredimensionell skapelse upp. Mycket effektfullt!
Med nåltovningens hjälp kan vi då också fixa till skarpa detaljer som ögon, morrhår eller liknande.
I Textilslöjden får man gå igenom just tovningstekniken medan man i Träslöjden ska såga ut en ram och ett hål någonstans i ramen. Det kan eleven göra i Hégnersågen eller för hand med en lövsåg eller kontursåg.
Senast tog vi även in det digitala hjälpmedlet "My talking pet" när vi hade tema- Djur. Mycket rolig avslutning tyckte alla eleverna.
Nästa steg kan bli att skapa qr-koder till dessa, sätta upp på skolan så att alla som har en qr-scanner kan titta på de "talande" tovningstavlorna.
Eleverna brukar ha en enorm fantasi och det blir nya motiv varje gång. En gång tovade en elev för tunt men upptäckte att placerade man tavlan framför ett fönster så blev effekten fantastisk. Ljuset som passerade genom det tovade lönnlövet gav färgerna ytterligare en dimension.
Lycka till!
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |