För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven formger och målar en del av en trädstam. Därefter borrar och sågar de hål i den, tillverkar olika djur till
dessa hål och annat som kan finnas på och i en trädstam.
I Träslöjden bör 7 mm plywood finnas och i textilslöjden kan olika små spillbitar av textiltyg, filt och kanske garn komma till användning.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Under ca 8 veckor ska du arbeta i både träslöjden och textilslöjden.
Du ska tillverka en trädstam och något djur och tillbehör som kan hittas i ett träd!
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll i årskurs 4-6
Här ville vi hitta ett bra arbetsområde där de yngre kunde bekanta sig med grundläggande verktyg och motoriska moment. Jag tänkte i träslöjden på att såga, borra (pelarborrmaskin) fila, sandpappra och måla. Allt detta kryddat med fantasi om hur stammen ska se ut och vad som ska titta ut genom hålen?
Med skapandet av en stam kommer man också naturligt in på olika trädslag, årsringar och fiberrikting etc.
Vidare är plywood 7 mm ett bra material till stam och då kan man även prata om vad plywood är och hur det är uppbyggt.
Jag har avsiktligt tänkt att eleven även ska rita ett oregelbundet - eller ovalt hål så att man inte bara borrar. Här får man då även träna på att föra kontursågen alt. lövsågen, på rätt sätt.
När det gäller det textila så kan man arbeta med både tovning, virkning eller kanske påta en svans som hänger ut från ett hål? Kanske kan man tova ett blad? På bilderna i idébladet ser ni en uggla, en ekorresvans och en liten larv! Vad kan man mer tänka sig? Kanske någon som tittar in i hålet, en geting, en hackspett, en stor näbb som sticker ut eller en mus? Kanske en repstege där något djur klättrar upp eller varför inte flera svansar eller ögon som bor i trädet?
Diskutera med eleverna!
Som i ett par andra uppgifter där slöjdarterna samverkar i de yngre åldrarna kan man med fördel arbeta på följande sätt: Bestäm er för antal veckor (ca 8 i detta fall?) och spendera 4 veckor i varje slöjdart innan ni byter. Man behöver ju inte nödvändigtvis stanna en hel termin i vardera sal innan man växlar, eller hur?
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |