För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Den här uppgiften är en uppgift där eleverna fokuserar på idéutveckling samt arbetar med att kombinera olika tekniker och material. Eleverna ska formge och framställa ett tre i rad spel med hjälp av olika tekniker och material. De ska visa sin inspiration genom att göra ett kollage. De syr en påse med fastsydd spelplan och tillverkar sedan spelpjäser och dekorationer.
Du som lärare kan förbereda dig genom att göra mallar till spelpåsen och till spelplanen i kartong. Spelplanens mall är ett A3 papper och spelplanens rutor är 6x6 cm, som sedan sys i lappteknik.
Det är också bra om eleverna har kunskap i symaskinen innan de gör den här uppgiften. Om du som lärare låter eleverna arbeta med cernitlera till spelpjäserna behöver du ha tillgång till en ugn för att bränna leran. Leran bränns på 110 grader i 30 minuter.
Du kommer att få lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni ska formge och framställa ett tre i rad spel i form av en påse med spelpjäser. Spelet ska ha ett tydligt tema och ni kommer att arbeta i olika material och olika tekniker. För att visa er inspiration ska ni också göra ett kollage med minst sex bilder samt planera ert arbete genom att rita en skiss.
För att eleverna ska visa sin inspiration till sitt tema på sitt spel, arbetar jag med kollage. Vill man arbeta med digitala kollage är det bra om eleverna har tillgång till datorer. Ni kan arbeta i KeyNote, Powerpoint eller Google presentation.
Jag tycker att det är bra om man som lärare visar upp ett eller två spel med olika teman som inspiration.
När jag pratar om jeansens historia använder jag mig av följande film.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |