- Snabbfakta
- Vad bär jag för material
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Materialkunskap
- Förmåga
- Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Utifrån syftet.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- 1-2 v.
- Material
- Papper och penna
- Uppgift
Detta är en teoretisk uppgift där eleven skall undersöka sina kläder och få kännedom om olika textila material.
Uppgiften är bra att använda till distansundervisning. Eleverna kommer att bedömas i sin förmåga att motivera
materialval utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Förberedelser
Genomgång av bildspelet - Materialkunskap
- Elevuppgift
- Vad bär jag för material
Du får lära dig:
- Om olika textila material
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
Uppgift
I dina kläder hittar du alltid en lapp (tvättrådslapp) där du kan se hur du som konsument skall ta hand om ditt plagg (tvätta, torka det) samt vart plagget är tillverkat.
Ta fram två av dina plagg, leta upp lappen inuti plagget (sitter på insidan i en söm). Ditt plagg kan ha 100% av ett material eller en blandning av flera material.
Fotografera lappen och lägg in fotot i ett dokument.
Svara på frågorna så utförligt du kan, använd sambandsorden för att föra ett längre resonemang.
- Är materialen du ser på lappen ett naturmaterial eller ett konstmaterial?
- Hur tillverkades ditt material, beskriv utförligt?
- Har tillverkningsprocessen av dina material någon negativ eller positiv påverkan på miljön, beskriv?
- Vilka egenskaper har materialen? Beskriv både positiva och negativa egenskaper.
- Om du skulle tillverka detta plagg, hade du valt att använda dig av samma material eller hade du valt andra material, beskriv varför?
Undervisningsstöd: Vad bär jag för material
Förmågor att utveckla
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Slöjdmaterials ursprung, framställning och miljöpåverkan, till exempel tenn, bomullstyg, teak och läder.
Uppgiftens syfte är att låta eleverna få insyn i vilka textila material man kan använda sig i av framställning av kläder.
Dessutom får eleven träna på att motivera sina val av material till olika klädesplagg utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
Gå igenom uppgiften med eleverna där du konkretiserar kunskapsmålen.
Denna uppgift kan förslagsvis skickas ut via tjänsten Grupprummet här i Terminsplanera.
1.Öppna dokumentet/uppgiften här i uppgiftsbanken
2.Kopiera länken
3.Skicka den till eleverna! Voilá!
Bedömningsmatris: Vad bär jag för material
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|