- Snabbfakta
- Vikingatiden
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca. 9-10 v.
- Material
- Linnetyg, textilfärg
- Uppgift
I denna uppgift tittar vi på hur det såg ut under vikingatiden, hur människor klädde sig, vilka material och hantverkstekniker som människorna då använde sig av. Eleverna kommer att arbeta med:
- Sömnad av vikingakläder i linnetyg
- Textila tryck med schablon i form av runor
- Fläta skärp av mockaband
Eleverna ska arbeta med slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.
De kommer att få lära sig om ett nytt material - Lin.
- Förberedelser
I denna uppgift är det bra att förbereda med att ta fram ett bra mönster på en mantel. Jag brukar göra mantlar så här:
Det finns ett bifogat dokument över ett runalfabetet ni kan använda som schabloner när eleverna skall göra textiltryck på sina mantlar. Eleverna klipper ut de runor de vill ha och klistrar ihop ordet/namnet, sen kan ni förstora upp ordet/namnet i rätt storlek och eleverna klipper sedan ut schabloner.
- Elevuppgift
- Vikingatiden
Du får lära dig:
- Sömnad av vikingakläder i linnetyg
- Textila tryck med schablon i form av runor
- Materialkunskap om linne
- Runalfabetet
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
Uppgift:
I uppgiften tittar vi på hur det såg ut under vikingatiden, hur människor klädde sig, vilka material och hantverkstekniker som människorna då arbetade med. Ni kommer att arbeta med slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen. Ni kommer att få lära er om ett nytt material - Lin och ni kommer att arbeta med:
- Sömnad av vikingakläder i linnetyg
- Textila tryck med schablon i form av runor
- Fläta skärp av mockaband
Undervisningsstöd: Vikingatiden
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
Ett tips på intro. till detta projekt är Odens rike som du hittar på URskola.
Det är en serie om 10 program som handlar om vikingatiden. Varje avsnitt är på ca 14 minuter.
Alternativt finns det en serie som heter Historiepolisen, vilket ni också hittar på URskola,
med avsnittet Leif Eriksson som handlar om vikingatiden.
Denna sida hittar ni massa roliga tips, fakta, pyssel och arbetsbeskrivningar på vikingakläder att sy. Unga Fakta
Jag använder mig av dessa mönster:
En bra sida att hämta inspiration ifrån är Pinterest.
Det är gratis att ha ett konto där och där kan du enkelt samla på dig bra hemsidor till alla dina projekt.
Jag visar denna filmsnutt när vi pratar om materialet lin, som handlar om linnetillverkning. Det är ifrån serien Kvalitet från URskola.
Jag visar denna filmsnutt när vi pratar om läder och mocka som handlat om lädertilverkningen. Det är ifrån serien Kvalitet från URskola
Lektionsplanering
v.1
|
Presentation av uppgiften
- skiss genomgång
- eleverna skissar
|
v.2
|
Genomgång – utlägg på tyg + sömsmån
- eleverna arbetar 2 och 2 och hjälper varandra
|
v.3
|
Genomgång av lin
Eleverna flätar vars ett skärp av mockaband
|
v.4
|
Genomgång symaskinen
-eleverna börjar sy sina mantlar och hättor
|
v.5
|
Eleverna syr
|
v.6
|
Eleverna syr
|
v.7
|
Eleverna syr
|
v.8
|
Genomgång av textilt tryck med schablon
- Eleverna klipper ut sina schabloner
|
v.9
|
Eleverna trycker
|
v.10
|
Eleverna trycker
Eleverna utvärderar i sina böcker
|
Bedömningsmatris: Vikingatiden
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|