- Snabbfakta
- En julstrumpa
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Sömnad symaskin
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 2-4 v.
- Material
- Diverse tyger, band, knappar, pärlor mm.
- Uppgift
Eleverna tillverkar en julstrumpa efter eget önskemål. Efter arbetet skriver eleven en slöjdrapport över sitt arbete
där eleven beskriver steg för steg hur han/hon gått till väga samt analyserar sin process.
- Förberedelser
Till denna uppgift tycker jag det är bra att eleverna använder sig av spillbitar av tyg.
Det är bra om eleverna har tillgång till en surfplatta eller telefon där de kan se filmen om de vill.
- Elevuppgift
- En julstrumpa
Du får lära dig:
- Hur man syr en julstrumpa med foder (vändsyr)
- Hur du ger omdöme om din arbetsprocess
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Er uppgift är att formge och framställa en julstrumpa på egen hand. Ett mönster finns att arbeta efter.
Det finns en youtube film där ni kan se ett tillvägagångssätt. Efter avslutat arbete skriver ni en slöjdrapport
där ni steg för steg redogör för hur ni gått tillväga samt ger omdöme om er arbetsprocess.
Undervisningsstöd: En julstrumpa
Förmågor:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Denna film är bra även om den är på engelska. Jag syr och vänder på samma sätt.
Bedömningsmatris: En julstrumpa
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|