För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna tillverkar en julstrumpa efter eget önskemål. Efter arbetet skriver eleven en slöjdrapport över sitt arbete
där eleven beskriver steg för steg hur han/hon gått till väga samt analyserar sin process.
Till denna uppgift tycker jag det är bra att eleverna använder sig av spillbitar av tyg.
Det är bra om eleverna har tillgång till en surfplatta eller telefon där de kan se filmen om de vill.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Er uppgift är att formge och framställa en julstrumpa på egen hand. Ett mönster finns att arbeta efter.
Det finns en youtube film där ni kan se ett tillvägagångssätt. Efter avslutat arbete skriver ni en slöjdrapport
där ni steg för steg redogör för hur ni gått tillväga samt ger omdöme om er arbetsprocess.
Förmågor:
Centralt innehåll:
Denna film är bra även om den är på engelska. Jag syr och vänder på samma sätt.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |