För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna skall välja en flagga från ett valfritt land och inspireras av färgerna i flaggan.
Därefter skall de arbeta med tekniken lappteknik och väljer vilket mönster de vill följa följa.
Eleverna syr valfritt slöjdföremål i lappteknik och efter arbetets gång skall de hålla en muntlig redovisning för gruppen om deras arbetsprocess samt utvärdera arbetet. Det finns givna reflektionsfrågor som eleverna kan utgå från.
Material:
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni skall välja en flagga från ett valfritt land och inspireras av färgerna i flaggan.
Därefter skall ni arbeta med tekniken lappteknik där ni väljer vilket mönster ni vill följa.
Ni syr valfritt slöjdföremål i lappteknik och efter arbetets gång skall ni hålla en muntlig redovisning för era klasskamrater om er arbetsprocess och om ert val av flagga. Ni får färdiga reflektionsfrågor att utgå ifrån.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll för årskurs 4-6:
I uppgiften går vi igenom följande:
Jag som lärare vill ha in följande:
Planering
v.1 |
Uppstart/genomgång av uppgiften – val av flagga –skiss - val av lappteknik |
v.2 |
Genomgång – utklipp av tyg Leta material – klipp till |
v.3 |
Genomgång av Färglära Börja sy |
v.4 |
Sy |
v.5 |
Sy |
v.6 |
Genomgång av materialet bomull |
v.7 |
Sy |
v.8 |
Sy – stoppa – sy för hand |
v.9 |
Redovisning muntligt för klassen |
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |