- Snabbfakta
- Flaggor som inspiration
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 4-6
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Lappteknik
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 9 .v
- Material
- Bomullstyg
- Uppgift
Eleverna skall välja en flagga från ett valfritt land och inspireras av färgerna i flaggan.
Därefter skall de arbeta med tekniken lappteknik och väljer vilket mönster de vill följa följa.
Eleverna syr valfritt slöjdföremål i lappteknik och efter arbetets gång skall de hålla en muntlig redovisning för gruppen om deras arbetsprocess samt utvärdera arbetet. Det finns givna reflektionsfrågor som eleverna kan utgå från.
- Förberedelser
Material:
- Olika bomullstyger
- Bomullstyger från spilllådan.
- Vadd till att stoppa kuddar med
- Quiltvadd om eleverna vill göra lapptecken/sitsar till stolar mm.
- Elevuppgift
- Flaggor som inspiration
Du får lära dig:
- Historia om lappteknik
- Skissteknik – vad skall vara med på en skiss
- Hur man syr lappteknik
- Färglära
- Vad man skall tänka på när man klipper ut tyger
- Att tänka på när man redovisar något muntligt
- Materialkunskap - Bomull
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan beskriva arbetsprocessen och dess påverkan på kvaliteten.
Uppgift:
Ni skall välja en flagga från ett valfritt land och inspireras av färgerna i flaggan.
Därefter skall ni arbeta med tekniken lappteknik där ni väljer vilket mönster ni vill följa.
Ni syr valfritt slöjdföremål i lappteknik och efter arbetets gång skall ni hålla en muntlig redovisning för era klasskamrater om er arbetsprocess och om ert val av flagga. Ni får färdiga reflektionsfrågor att utgå ifrån.
Undervisningsstöd: Flaggor som inspiration
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll för årskurs 4-6:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
I uppgiften går vi igenom följande:
- Lappteknikens historia
- Skissteknik – vad skall vara med på en skiss?
- Hur man syr lappteknik
- Färglära
- Vad man skall tänka på när man klipper ut tyger
- Att tänka på när man redovisar något muntligt
- Materialkunskap - Bomull
Jag som lärare vill ha in följande:
- Bild på vald flagga
- Skiss på lapptekniken
- Slöjdföremålet
- Muntlig redovisning av ert arbete utifrån färdiga frågor
Planering
v.1
|
Uppstart/genomgång av uppgiften – val av flagga –skiss - val av lappteknik
Avsluta med - Klura ut lapptekniks mönster
|
v.2
|
Genomgång – utklipp av tyg
Leta material – klipp till
|
v.3
|
Genomgång av Färglära
Börja sy
|
v.4
|
Sy
|
v.5
|
Sy
|
v.6
|
Genomgång av materialet bomull
|
v.7
|
Sy
|
v.8
|
Sy – stoppa – sy för hand
|
v.9
|
Redovisning muntligt för klassen
|
Bedömningsmatris: Flaggor som inspiration
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|