För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleverna kommer att fördjupa sig i en designer/formgivare som de tycker är intressant. De tittar på hans/hennes formspråk och koppla det till ett nytt eget designat klädesplagg. Detta är en uppgift som kan ta en hel termin och som du som lärare kan fokusera några lektioner på idéutveckling. Eleverna redovisar sin inspiration i en moadboard, antingen digitalt eller analogt. Eleverna skall dokumentera deras arbete under processen med ord och bild.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni kommer formge och framställa ett klädesplagg som ni hittat inspiration ifrån en formgivare/designer. Ni kommer att titta på hans/hennes formspråk och koppla det till ett eget designat klädesplagg. Ni kommer att dokumentera ert arbete i en blogg med text och bilder. Vi kommer att titta närmre på hur en designprocess ser ut och arbeta med att göra en moodboard och skisser.
Ni skall lämnar in:
I denna uppgift kan man visa ett avsnitt från projekt runway som insperation.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Detta får eleverna med sig:
Ni kommer att gå igenom följande begrepp:
Eleverna lämnar in:
Planering:
v.1 |
Uppstart – genomgång av pedagogisk planering, uppgift och betygskriterie. Skiss och val av inspiration (en designer/formgivare) |
v.2 |
Genomgång - vad skall jag tänka på Skiss + arbetsplan + Moodboard |
v.3 |
Skiss klar |
v.4 |
Moodboard klar (kamratrespons idéprocess) |
v.5 |
Genomgång - mönsterutlägg |
v.6 |
|
v.7 |
|
v.8 |
|
v.9 |
|
v.10 |
Mitt i projektetsamtal |
v.11 |
|
v.12 |
|
v.13 |
|
v.14 |
|
v.15 |
|
v.16 |
Plagg skall vara färdig |
v.17 |
Slöjdrapport |
v.18 |
Utvärdering - vad har vi lärt oss? |
Filmtips:
Om mönster
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |