- Snabbfakta
- Jag som designer
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Klädsömnad
- Förmåga
- Formge och.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ..
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 18 v. - en hel termin
- Material
- Olika mode tyger
- Uppgift
Eleverna kommer att fördjupa sig i en designer/formgivare som de tycker är intressant. De tittar på hans/hennes formspråk och koppla det till ett nytt eget designat klädesplagg. Detta är en uppgift som kan ta en hel termin och som du som lärare kan fokusera några lektioner på idéutveckling. Eleverna redovisar sin inspiration i en moadboard, antingen digitalt eller analogt. Eleverna skall dokumentera deras arbete under processen med ord och bild.
- Förberedelser
- Elevuppgift
- Jag som designer
Du får lära dig:
- Hur en designprocess ser ut
- Hur man gör en moodboard
- Om olika designers/formgivare
- Modehistoria från slutet av 1800-talet till idag
- Vad man skall tänka på när man formger och framställer kläder
- Hur man bloggar
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
Uppgift:
Ni kommer formge och framställa ett klädesplagg som ni hittat inspiration ifrån en formgivare/designer. Ni kommer att titta på hans/hennes formspråk och koppla det till ett eget designat klädesplagg. Ni kommer att dokumentera ert arbete i en blogg med text och bilder. Vi kommer att titta närmre på hur en designprocess ser ut och arbeta med att göra en moodboard och skisser.
Ni skall lämnar in:
- En skiss
- En moodboard med bilder, material m.m. där ni
presenterar er inspiration
- Ert färdiga slöjdföremål
- Dokumentation av ert arbete på en blogg
Undervisningsstöd: Jag som designer
I denna uppgift kan man visa ett avsnitt från projekt runway som insperation.
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
Detta får eleverna med sig:
- Genomgång om moodboard och skiss
- Genomgång av några av 1900-talets stora designers
- 1900-tals modehistoria
- Kamratrespons av idéprocessen
- Självutvärdering - vart är jag och vart skall jag!
- Hur man bloggar - skriver om sin arbetsprocess.
- Genomgångar av olika tips på olika moment i klädsömnad
Ni kommer att gå igenom följande begrepp:
- Inspiration
- Moodbord
- Designprocess
- Stil
- Deadline
Eleverna lämnar in:
- En skiss
- En moodboard med bilder, material mm där ni
presenterar er inspiration
- Ert färdiga slöjdföremål.
- Dokumentation av ert arbete på en blogg
Planering:
v.1
|
Uppstart – genomgång av pedagogisk planering, uppgift och betygskriterie.
Skiss och val av inspiration (en designer/formgivare)
|
v.2
|
Genomgång - vad skall jag tänka på
när jag väljer material till klädsömnad
Skiss + arbetsplan + Moodboard
|
v.3
|
Skiss klar
|
v.4
|
Moodboard klar (kamratrespons idéprocess)
|
v.5
|
Genomgång - mönsterutlägg
|
v.6
|
|
v.7
|
|
v.8
|
|
v.9
|
|
v.10
|
Mitt i projektetsamtal
|
v.11
|
|
v.12
|
|
v.13
|
|
v.14
|
|
v.15
|
|
v.16
|
Plagg skall vara färdig
|
v.17
|
Slöjdrapport
|
v.18
|
Utvärdering - vad har vi lärt oss?
|
Filmtips:
Om mönster
Top 10 Classic Fashion Designers
Bedömningsmatris: Jag som designer
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|