För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får en kapsylöppnare och ska skapa ett grepp/handtag.
Det görs genom att inspireras av Arkitektur, konst, design och annan formgivning.
Dokumenterandet görs med valfritt digitalt hjälpmedel.
Handla in kapsylöppnare och gärna i olika utföranden. (se bild)
Olika träslag och spillbitar i metall.
Tvåkomponentslim.
Presentera inspirationsmaterialet i form av film och olika bilder. (se dokumenten)
1. Picasso 2. Aboriginkultur 3. Kinesiska muren
4. N.amerikans ursprungskultur 5. Bea Szenfeld (modedesigner) 6. Antikens Grekland 7. Samisk kultur
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
1) Du ska tillverka ett grepp/handtag till en kapsylöppnare.
Låt historiska konstbilder, gamla föremål, slöjd från andra länder, konst, arkitektur och design vara utgångspunkter för ditt skapande.
Du ska inspireras men inte kopiera!
Inför- och under ditt processande/skapande ska du funderera över följande motsatsord och försöka förhålla dig till det mest attraktiva området: Klumpig - smäcker, andvändbar - obrukbar, slarvigt - noggrant,
Ta gärna intryck av- och utgå ifrån kända exempel av konstnärer, formspråk, byggnadsverk, färger, stilar när du formger din kapsylöppnare.
Eftersträva kvalitet i både form och funktion!
2) Ditt arbete ska föregås av en skiss med arbetet i naturlig storlek.
3) Du ska med valfria digitala hjälpmedel dokumentera ditt processande
4) Det specifika material och de inspirationskällor (personer/designers) du använder vill jag att du letar fakta/information om, och i din dokumentation ska du beskriva dessa. (personfakta, träslag, metaller, övriga material dess miljöpåverkan, hållfasthet och framställning etc.)
Detsamma gäller hur du tänkt inför- och under processandet, dina val av form, material och tekniker.
Inspiration Samekultur Inspiration Picasso
Förmågor att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 7-9
Som start förklarade jag syftet och uppdraget att arbeta med det Centrala innehållet och området Arkitektur, konst, design ...etc.
Vi pratade om just dessa områden och tog upp namn på formgivare, konstnärer, kända byggnadsverk och design/designers och kända verk här inom. Eleverna fick se dokumentet med inspirationsbilderna och de fick vidare söka ytterligare inspiration på nätet.
Jag försökte förenkla uppgiften så gott som möjligt genom att föreslå " Utgå ifrån en inspirationskälla (byggnadsverk/konstnär/formgivare etc) och tänk- Hur skulle t.ex. Picasso designat ett grepp till en kapsylöppnare? Hur skulle Samerna tänkt eller hur ser en öppnare ut om du ska tolka in kinesiska muren i handtaget?"
Vi diskuterade motsatsorden Klumpig - smäcker, andvändbar - obrukbar, slarvigt - noggrant och att man bör förhålla sig till dem när formar sitt handtag/grepp. Man får inte glömma bort att det är ett funktionellt föremål och ska med lätthet gå att använda.
Jag visade olika sätt att fästa öppnaren i handtaget. Vi använde tvåkomponentslim vilket kräver skyddskläder och handskar samt god ventilation. Eleverna borrade ett hål i handtaget med diameter lika stort som kapsylöppnarens bredd. Sedan slipades 2 kilar av rundstav som limmades i hålrummen samtidigt som de limmade dit öppnaren. (se. bild)
Under nästa lektion (lång torktid) sågades kilarna kortare med lövsågen och överblivet lim filades bort. Till sist ytbehandling av något slag.
Eleverna fick arbeta med trä som basmaterial i handtaget och därefter komplettera med t.ex. läder, metall eller bonoplex för att förstärka uttrycket. De fick utmana sig i valfria tekniker efter att jag återigen inspirerat dem med t.ex. bildhuggning, snideri, täljning och svarvning samt dekorationsförslag i metall (se filmer i Övrigt stöd)
Vi avslutade med en riktigt uppskattad utställning i en av skolans montrar.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Välja och.. | Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val. |
Välja och.. | Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor. |
Välja och.. | Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |