- Snabbfakta
- Kapsylöppnare
- Kategori
- Trä
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Trä och metall
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Utifrån syftet.., Utveckla idéer.., Pröva och ompröva.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 10 v.
- Material
- Trä och metall
- Uppgift
Eleven får en kapsylöppnare och ska skapa ett grepp/handtag.
Det görs genom att inspireras av Arkitektur, konst, design och annan formgivning.
Dokumenterandet görs med valfritt digitalt hjälpmedel.
- Förberedelser
Handla in kapsylöppnare och gärna i olika utföranden. (se bild)
Olika träslag och spillbitar i metall.
Tvåkomponentslim.
Presentera inspirationsmaterialet i form av film och olika bilder. (se dokumenten)
1. Picasso 2. Aboriginkultur 3. Kinesiska muren
4. N.amerikans ursprungskultur 5. Bea Szenfeld (modedesigner) 6. Antikens Grekland 7. Samisk kultur
- Elevuppgift
- Kapsylöppnare
Du får lära dig:
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur goda dina kunskaper är inför- och i användandet av verktyg i ditt slöjdarbete.
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du prövar och omprövar dig fram till ett tillfredsställande resultat.
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
1) Du ska tillverka ett grepp/handtag till en kapsylöppnare.
Låt historiska konstbilder, gamla föremål, slöjd från andra länder, konst, arkitektur och design vara utgångspunkter för ditt skapande.
Du ska inspireras men inte kopiera!
Inför- och under ditt processande/skapande ska du funderera över följande motsatsord och försöka förhålla dig till det mest attraktiva området: Klumpig - smäcker, andvändbar - obrukbar, slarvigt - noggrant,
Ta gärna intryck av- och utgå ifrån kända exempel av konstnärer, formspråk, byggnadsverk, färger, stilar när du formger din kapsylöppnare.
Eftersträva kvalitet i både form och funktion!
2) Ditt arbete ska föregås av en skiss med arbetet i naturlig storlek.
3) Du ska med valfria digitala hjälpmedel dokumentera ditt processande
4) Det specifika material och de inspirationskällor (personer/designers) du använder vill jag att du letar fakta/information om, och i din dokumentation ska du beskriva dessa. (personfakta, träslag, metaller, övriga material dess miljöpåverkan, hållfasthet och framställning etc.)
Detsamma gäller hur du tänkt inför- och under processandet, dina val av form, material och tekniker.
Inspiration Samekultur Inspiration Picasso
Undervisningsstöd: Kapsylöppnare
Förmågor att utveckla
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations- och konstruktionsmöjligheter.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
Som start förklarade jag syftet och uppdraget att arbeta med det Centrala innehållet och området Arkitektur, konst, design ...etc.
Vi pratade om just dessa områden och tog upp namn på formgivare, konstnärer, kända byggnadsverk och design/designers och kända verk här inom. Eleverna fick se dokumentet med inspirationsbilderna och de fick vidare söka ytterligare inspiration på nätet.
Jag försökte förenkla uppgiften så gott som möjligt genom att föreslå " Utgå ifrån en inspirationskälla (byggnadsverk/konstnär/formgivare etc) och tänk- Hur skulle t.ex. Picasso designat ett grepp till en kapsylöppnare? Hur skulle Samerna tänkt eller hur ser en öppnare ut om du ska tolka in kinesiska muren i handtaget?"
Vi diskuterade motsatsorden Klumpig - smäcker, andvändbar - obrukbar, slarvigt - noggrant och att man bör förhålla sig till dem när formar sitt handtag/grepp. Man får inte glömma bort att det är ett funktionellt föremål och ska med lätthet gå att använda.
Jag visade olika sätt att fästa öppnaren i handtaget. Vi använde tvåkomponentslim vilket kräver skyddskläder och handskar samt god ventilation. Eleverna borrade ett hål i handtaget med diameter lika stort som kapsylöppnarens bredd. Sedan slipades 2 kilar av rundstav som limmades i hålrummen samtidigt som de limmade dit öppnaren. (se. bild)
Under nästa lektion (lång torktid) sågades kilarna kortare med lövsågen och överblivet lim filades bort. Till sist ytbehandling av något slag.
Eleverna fick arbeta med trä som basmaterial i handtaget och därefter komplettera med t.ex. läder, metall eller bonoplex för att förstärka uttrycket. De fick utmana sig i valfria tekniker efter att jag återigen inspirerat dem med t.ex. bildhuggning, snideri, täljning och svarvning samt dekorationsförslag i metall (se filmer i Övrigt stöd)
Vi avslutade med en riktigt uppskattad utställning i en av skolans montrar.
Bedömningsmatris: Kapsylöppnare
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Eleven prövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Eleven prövar och omprövar systematiskt hur material och hantverkstekniker kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|