För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
I denna uppgift lägger vi stor vikt på slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen. Vi tittar på hur designers och formgivare arbetar för att få fram en kollektion. Eleverna skissar fram tre olika alternativ på textilttryck, väljer ett av dem och trycker på med hjälp av schabloner. Eleverna får sedan gärna ändra t-shirten till önskad design tex. sy om, dekorerar mm.
Det som du som lärare måste tänka på är att det tar ganska stor plats att arbeta med tekniken textiltryck, inte bara när eleverna trycker utan även när tröjorna skall torka. Det är bra att ha en vask i närheten och att du har inhandlat vaxdukar innan att ha under så du skyddar bänkarna.
Du får lära dig:
Du kommer att bedömas i:
Uppgift:
Ni kommer arbeta med slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen. Ni kommer att arbeta fram en t-shirts kollektion på tre t-shirtar med ett tema. Ni kommer att få välja ett av de tre motiv ni formgett och trycka upp på en t-shirt med tekniken textilt tryck med schablon. Om ni vill kommer ni få möjlighet att ändra t-shirten till egen design.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
I denna uppgift har inte jag låtit eleverna sy en egen T-shirt utan fokus ligger på idé- och arbetsprocessen, hantverkstekniken - textilt tryck samt symboler. Jag har köpt in vita T-hirts från Creativ Company och textilfärg från Swelogent.
Första lektionen brukar jag ha genomgång av uppgiften och förklara den pedagogiska planeringen samt låta eleverna titta på power pointen om symboler. Vi brukar diskutera vad ett collage är och sedan sätter eleverna igång att göra sitt collage.
Jag låter eleverna klipp och klistra bilder från tidningar samt bilder de hittar på nätet.
Bra att ha genomgångar om:
Symboler
Vad är ett collage
T-shirtens historia
Olika textila trycktekniker
Färglära
Trikåtyger (jersey)
Bra filmer att visa:
Miljöfarligt tryck
T-shirtens historia
How To Make A T-Shirt From Design To Manufacturing Process
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Välja och.. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt. |
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |