- Snabbfakta
- Min garderob
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Materialkunskap
- Förmåga
- Välja och..
- Betygskriterier
- Utifrån syftet..
- Centralt innehåll
- Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- 1 v.
- Material
- Inlämningsuppgift
- Uppgift
Detta är en teoretisk uppgift där eleven skall undersöka sina kläder och få kännedom om olika textila material.
Uppgiften är lämplig att använda till distansundervisning. Eleverna kommer att bedömas i sin förmåga att motivera
materialval utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
- Förberedelser
Inget speciellt förutom papper och penna eller digitala verktyg.
- Elevuppgift
- Min garderob
Du får lära dig:
- Om olika textila material
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du kan, utifrån syftet med slöjdarbetet, välja tillvägagångssätt och motivera dina val
Uppgift
I dina kläder hittar du alltid en lapp (tvättrådslapp) där du kan se hur du som konsument skall ta hand om ditt plagg (tvätta, torka och vårda det) samt vart plagget är tillverkat.
Du ska nu undersöka din garderob och några av dina plagg.
Se bifogat dokument.
Undervisningsstöd: Min garderob
Förmågor att utveckla
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll i årskurs 7-9
- Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
- Resurshushållning genom återbruk av material.
Uppgiftens syfte är att låta eleverna få insyn i vilka textila material man kan använda sig i av framställning av kläder.
Dessutom får eleven träna på att motivera sina val av material till olika klädesplagg utifrån kvalitets- och miljöaspekter.
Gå igenom uppgiften med eleverna där du konkretiserar kunskapsmålen.
Denna uppgift kan förslagsvis skickas ut via tjänsten Grupprummet här i Terminsplanera.
1. Öppna dokumentet/uppgiften här i uppgiftsbanken
2. Kopiera länken
3. Skicka den till eleverna! Voilá!
Bedömningsmatris: Min garderob
Välja och.. |
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val.
|
Utifrån syftet med slöjdarbetet väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val.
|