- Snabbfakta
- Mot utanförskap
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- För hela gruppen
- Område
- Öppen uppgift
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över.., Välja och..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Utveckla idéer.., Välja handlingsalternativ.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser, Uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Tid
- ca 8 v.
- Material
- Bomullstyg, Filttyg, Textilfärg, Pärlor, Bomullsgarn – Broderigarn
- Uppgift
Uppgiften är att utifrån Jason Diakités (Timbuktu) sommarprat från 2011, ta fram ett budskap på en 30x30 cm bit tyg. Temat är Mot utanförskap.
Eleven får välja bland tre tekniker, (applikation, broderi, textilt tryck) blanda gärna. Efter avslutat arbete skall de lämna in en rapport där de redogör för sina tankar kring arbetet. De skall ta ansvar för att arbetet blir färdig i tid. Arbetet kommer att pågå i 8 veckor.
- Förberedelser
Förbered genomgångar på:
- skissteknik
- tekniken – applikation
- tekniken – broderi
- tekniken – textilt tryck med schablon
- Elevuppgift
- Mot utanförskap
Du får lära dig:
- Tekniken – applikation
- Tekniken – broderi
- Tekniken – textilt tryck med schablon
- Skissteknik
- Specifika slöjdord och begrepp
- Arbeta utifrån era förutsättningar.
Du kommer att bedömas i:
- Hur väl du har formgett och framställt ditt föremål.
- Hur väl du kan utveckla idéer utifrån inspirationskällor
- Hur väl du bidrar till att arbetsprocessen går framåt.
- Hur väl du kan resonera om arbetsprocessen, resultatet, kvaliteten, uttrycket och miljön.
Uppgift:
Er uppgift är att utifrån Jason Diakités (Timbuktu) sommarprat 2011 ta fram ett budskap på en 30 x 30 cm bit tyg. Temat är mot utanförskap. Ni får välja bland tre tekniker, (applikation, broderi, textilt tryck) blanda gärna. Efter avslutat arbete skall ni lämna in en rapport där ni redogör för era tankar kring arbetet. Ni skall ta ansvar för att arbetet blir färdig i tid. Vi kommer att arbeta med detta projekt i slöjden i 8 veckor.
Undervisningsstöd: Mot utanförskap
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, skapade såväl med som utan digitala verktyg.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning samt reflektion över arbetsprocessen och resultatet. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
- Hur färg, form och material kan kombineras för att skapa personliga uttryck i egna slöjdföremål.
- Design, mode, konsthantverk och hemslöjd från olika kulturer och tider som inspirationskällor för det egna skapandet.
Du hittar Timbuktus sommarprat från P3 här: Timbuktus sommarprat
Detta radioprogram börjar jag med att låta eleverna lysna på och sedan visar jag inspirations Power Pointen där vi tillsammans diskuterar.
Bedömningsmatris: Mot utanförskap
Formge och.. |
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett delvis genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett genomarbetat sätt
|
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt
|
Välja och.. |
Eleven utvecklar i viss utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i relativt stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Eleven utvecklar i stor utsträckning idéer med utgångspunkt i inspirationskällor.
|
Välja och.. |
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.
|
Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|