För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Uppgiften går ut på att eleverna skall lära sig att sy olika broderistygn i filttyg, samt använda sin fantasi och skapa en figur att hänga i sin gran. Detta är en uppgift där eleven får utrymme att berätta om sin figur och kanske lite om traditioner de har hemma under julen.
Denna uppgift skulle även kunna heta "något att hänga i riset" eller "något att hänga på min dörr".
Det är ju många som inte firar jul!
Handla in:
Olika färger av filttyg
Broderigarn i bomull
Spetsiga broderinålar
Pärlor, knappar, band som dekoration
Bra om ni gått igenom/går igenom:
Vad som skall finnas på en skiss (produkt, mått, material och vilka stygn)
Hur man lägger ut mall/mönster på tyg
Olika stygn (kaststygn, efterstygn, förstygn och langettstygn)
Du får lära dig:
Uppgift:
Er uppgift blir att formge och framställa en figur som ni vill hänga i er gran/på dörren/riset. Ni skall välja material och vilka broderistygn ni vill sy med. När ni är färdiga med er figur skall vi sätta oss i små grupper och prata om ert arbete.
Förmågor att utveckla:
Centralt innehåll:
Jag brukar ha genomgång av:
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt. |
Reflektera över.. | Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet. |