- Snabbfakta
- Något att hänga i granen
- Kategori
- Textil
- Årskurs
- Årskurs 1-3
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Broderi
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Formge, framställa föremål.., Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- 1-3 v.
- Material
- Filttyg, bomullsgarn, pärlor mm
- Uppgift
Uppgiften går ut på att eleverna skall lära sig att sy olika broderistygn i filttyg, samt använda sin fantasi och skapa en figur att hänga i sin gran. Detta är en uppgift där eleven får utrymme att berätta om sin figur och kanske lite om traditioner de har hemma under julen.
Denna uppgift skulle även kunna heta "något att hänga i riset" eller "något att hänga på min dörr".
Det är ju många som inte firar jul!
- Förberedelser
Handla in:
Olika färger av filttyg
Broderigarn i bomull
Spetsiga broderinålar
Pärlor, knappar, band som dekoration
Bra om ni gått igenom/går igenom:
Vad som skall finnas på en skiss (produkt, mått, material och vilka stygn)
Hur man lägger ut mall/mönster på tyg
Olika stygn (kaststygn, efterstygn, förstygn och langettstygn)
- Elevuppgift
- Något att hänga i granen
Du får lära dig:
- Olika broderistygn
- Fakta om filttyg
- Hur en skiss skall se ut
- Att sätta ord på din slöjdprosess och på dina val av material
Uppgift:
Er uppgift blir att formge och framställa en figur som ni vill hänga i er gran/på dörren/riset. Ni skall välja material och vilka broderistygn ni vill sy med. När ni är färdiga med er figur skall vi sätta oss i små grupper och prata om ert arbete.
Undervisningsstöd: Något att hänga i granen
Förmågor att utveckla:
- Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker
- Att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet
- Att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Verktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen.
Jag brukar ha genomgång av:
- Olika broderistygn
- Fakta om filttyg
- Färgvalet betydelse på slutprodukten, när man väljer material
- Hur en skiss skall se ut (föremål, mått, material och teknik)
- Att sätta ord på din slöjdprocess och på dina val av material (berätta hur man kan prata om sitt föremål)
- Hur man lägger ut på tyg och klipper ut (skillnaden här när man syr för hand är att man inte har sömsmån)
Bedömningsmatris: Något att hänga i granen
Formge och.. |
Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Eleven formger och framställer på ett väl genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker
|
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt och effektivt sätt.
|
Reflektera över.. |
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
|