För att se våra uppgifter krävs ett medlemsskap (se våra exempel nedanför). Registrera dig redan nu för att ta del av Terminsplaneringen, Uppgiftsbanken samt Övrigt stöd:
Om du redan är medlem kan du logga in för att få direkt tillgång till våra tjänster.
Nedanstående sex uppgifter är utvalda exempel som är tillgängliga för alla:
Se dem direkt genom att klicka på respektive titel, eller testa att söka och bläddra efter dem nedanför.
Eleven får i tunn valfri plåt tillverka en ros med stjälk i tovad ståltråd!
Det bör finnas 0,5 mm tjock koppar, mässing och aluminiumplåt samt 1,5-2 mm tjock metalltråd.
Till stjälk och blad behövs ull till att tova.
Se idéblad för vidare stöd.
Uppgift:
Du kan med hjälp av idébladet tillverka en ros i metall med en tovad stjälk och blad.
Se idébladen!
Att göra en ros på detta sätt fungerar bra men är inte heller utan svårigheter.
Jag har valt att göra bladen i plåt. Plåten bör inte vara tjockare än 0,5 mm då eleverna annars får väldigt svårt med att klippa i den.
Rosen blir stabilare ju tjockare metalltråden i stjälken är. Det kluriga är då att ju tjockare tråd desto svårare att tvinna den under bladen.
Ett sätt att sedan ta till vara på den färdiga rosen är att antingen sätta den i en riktig kruka eller annars på en vacker okantad träplatta och då kan stjälken vara tunnare och ni kan fästa rosen med ett par märlor.
Ett tips för att kunna forma bladen som man vill är att klistra tovningen runt ett tunt blad av bläckplåt. Det går lätt att böja.
Inför bedömning av betygskriteriet där eleven ger egna omdömen kan det bifogade dokumentet vara till hjälp.
Betygskriterier | |||
---|---|---|---|
Förmåga | Betyg E | Betyg C | Betyg A |
Formge och.. | I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision. |
Reflektera över.. | Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön. |