- Snabbfakta
- Ros
- Kategori
- Samverkan
- Årskurs
- Årskurs 7-9
- Grupp
- Individuella uppgifter
- Område
- Material & verktygslära
- Förmåga
- Formge och.., Reflektera över..
- Betygskriterier
- Använda verktyg.., Reflektera över arbetsprocesser
- Centralt innehåll
- Material, verktyg och tekniker, Slöjdens arbetsprocesser
- Tid
- ca 5 v.
- Material
- Plåt 0,5 mm, ståltråd 1,5-2 mm samt ull till tovning
- Uppgift
Eleven får i tunn valfri plåt tillverka en ros med stjälk i tovad ståltråd!
- Förberedelser
Det bör finnas 0,5 mm tjock koppar, mässing och aluminiumplåt samt 1,5-2 mm tjock metalltråd.
Till stjälk och blad behövs ull till att tova.
Se idéblad för vidare stöd.
- Elevuppgift
- Ros
Uppgift:
Du kan med hjälp av idébladet tillverka en ros i metall med en tovad stjälk och blad.
Undervisningsstöd: Ros
Se idébladen!
Att göra en ros på detta sätt fungerar bra men är inte heller utan svårigheter.
Jag har valt att göra bladen i plåt. Plåten bör inte vara tjockare än 0,5 mm då eleverna annars får väldigt svårt med att klippa i den.
Rosen blir stabilare ju tjockare metalltråden i stjälken är. Det kluriga är då att ju tjockare tråd desto svårare att tvinna den under bladen.
Ett sätt att sedan ta till vara på den färdiga rosen är att antingen sätta den i en riktig kruka eller annars på en vacker okantad träplatta och då kan stjälken vara tunnare och ni kan fästa rosen med ett par märlor.
Ett tips för att kunna forma bladen som man vill är att klistra tovningen runt ett tunt blad av bläckplåt. Det går lätt att böja.
Inför bedömning av betygskriteriet där eleven ger egna omdömen kan det bifogade dokumentet vara till hjälp.
Bedömningsmatris: Ros
Formge och.. |
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
|
I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
|
Reflektera över.. |
Eleven för enkla resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för utvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|
Eleven för välutvecklade resonemang om arbetsprocessen och resultatet samt hur det genomförda arbetet har påverkat kvaliteten, uttrycket och miljön.
|